هایپر فایلز

فروشگاهی برای فایل ها

هایپر فایلز

فروشگاهی برای فایل ها

زنان و اشتغال - روش تحقیق

در این تحقیق مطالعاتی در مورد زنان و کار و اینکه چه موانعی بر سر راه اشتغال زنان است و مانع پیشرفت آنها می شود و همچنین منافعی که زنان شاغل را در بر می گیرد و راهکارهایی برای بهتر شدن سطح فعالیت و کاربرای زنان و بررسی علل و عوامل رویکرد زنان به اشتغال انجام شده ، و با هدف بهتر شدن وضعیت کاری و شرایط مناسب تری برای زنان تهیه شده است
دسته بندی علوم اجتماعی
فرمت فایل doc
حجم فایل 109 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 68
زنان و اشتغال - روش تحقیق

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

چکیده

در این تحقیق مطالعاتی در مورد زنان و کار و اینکه چه موانعی بر سر راه اشتغال زنان است و مانع پیشرفت آنها می شود و همچنین منافعی که زنان شاغل را در بر می گیرد و راهکارهایی برای بهتر شدن سطح فعالیت و کاربرای زنان و بررسی علل و عوامل رویکرد زنان به اشتغال انجام شده ، و با هدف بهتر شدن وضعیت کاری و شرایط مناسب تری برای زنان تهیه شده است .

امیدواریم که زنان ما بتوانند با کیفیت بالاتر و مشکلات کمتر در جهت فراهم شدن زندگی بهتر برای آنان به اشتغال بپردازند .

نتیجه تحقیق :

از 9 فرضیه موجود در تحقیق 4 فرضیه رد و 5 فرضیه اثبات شد که در زیر به شرح آنها می پردازم :

فرضیه های رد شده : 1- کسب ثروت مهمترین انگیزه مادی آنها نبود ، 2- کار در خانه مانعیتی برای آنها وجود نیاوده بود، 3-استقلال مالی در گرایش زنان به اشتغال اثر ندارد، 4- بالا رفتن سن تأثیری در کم شدن رویکرد زنان به اشتغال نداشت .

فرضیه های اثبات شده : 1- برخورداری از تحصیلات بالاتر سبب روی آوردن بیشتر زنان به اشتغال می شود ، 2- اگر فرصتهای شغلی بیشتر باشد زنان سریعتر به اشتغال روی می آوردند ،3- زنان شاغل خیلی کم و یا هیچ کمکی به اقتصاد جامعه نمی کنند ، 4- کسب مقام و موقعیت اجتماعی تمایل زنان را به اشتغال بیشتر می کند ، 5 – رفاه خانواده مهمترین انگیزه خانوادگی زنان شاغل است .

فهرست مطالب :

بیان مسئله پژوهش

اهمیت و ضرورت موضوع

اهداف پژوهش

فرضیه ها

معرفی انواع متغیرهای پژوهش

مقدمه

کار و شغل

تاریخچه ا شتغا ل زنان در ا یران

تاریخچه قا نونگذا ری درباره کا رگران زن در ا یران

تاریخچه ا شتغا ل زنان سطح بین المللی

دوره های صنعتی و زنان

نـگا هی به ورود زنان به بخش تولید

زنان و توسعه

روان شنا سی ا جتما عی ا شتغا ل زن

زن و خدمت ا جتما عی

زن و مسائل ا جتما عی معا صر

زنان و توسعه اقتصادی (نقش اقتصادی زنان)

استقلال اقتصادی زنان

دلایلی که زنان در توسعه ا قتصادی- ا جتما عی نقش ا رزنده تری خوا هند دا شت

زنان و فعا لیت ا تحادیه ای

شرا یط کار زنان

درآمد کار زنان

زنان و کار

کار زنان در داخل خانه

کار زنان در خارج خانه

زیان کار زنان

بررسی زمینه های نظری و تجربی موضوع زن و ا شتغا ل

تفاوت در دستمزدها : کار آیی یا تعصب؟

وقت بیشتر و پول کمتر : بی عدا لتی در کار زنان

لزوم کار برای زن

ده روش عمده که شغل شما زندگی شوهرتان را آسا نتر ، بهتر و شادتر می کند

کیفیت زندگی شغلی و رضا یت از کار

موا نع پیش روی زنان

عامل نامرئی توسعه زنان (عوامل ضمنی)

راه کار

وضع فعا لیت زنان در کل کشور

اهداف پژوهش

1-آیا تحصیلات در گرایش زنان به اشتغال مؤثر است .

2-آیا سن در میزان تمایل زنان به اشتغال مؤثر است .

3-آیا انگیزه مادی کسب ثروت در میزان رویکرد زنان به اشتغال مؤثر است .

4-آیا انگیزه خدمت به جامعه در گرایش زنان به اشتغال مؤثر است .

5-آیا کسب موقعیت اجتماعی در تمایل زنان به اشتغال مؤثر است .

6-آیا انگیزه خانوادگی در رویکرد زنان به اشتغال مؤثر است .

7-آیا انگیزه استقلال مالی در میزان گرایش زنان به اشتغال مؤثر است .

8-آیا وجود فرصتهای شغلی در میزان تمایل زنان به اشتغال مؤثر است .

9-آیا کار در خانه در میزان رویکرد زنان به اشتغال مؤثر است .

فرضیه ها

1- هر چه زنان از تحصیلات بالاتری برخوردار باشند به اشتغال بیشتر گرایش دارند .

2- هر چه سن بیشتر شود میزان تمایل زنان به اشتغال بیشتر است .

3- هر چه کسب ثروت بیشتر باشد رویکرد زنان به اشتغال بیشتر است .

4- هر چه انگیزه خدمت به جامعه بیشتر باشدگرایش زنان به اشتغال کمتر است .

5- هر چه کسب موقعیت اجتماعی بیشتر باشد تمایل به اشتغال در زنان بیشتر می شود .

6- هر چه انگیزه خانوادگی بیشتر باشد رویکرد زنان به اشتغال بیشتر می شود .

7- هر چه استقلال مالی بیشتر شود میزان گرایش زنان به اشتغال بیشتر می شود .

8- هر چه فرصتهای شغلی بیشتر باشد تمایل زنان به اشتغال بیشتر است .

9- هر چه کار در خانه بیشتر باشد میزان رویکرد زنان به اشتغال کمتر است .

تعاریف و مفاهیم

تحصیل : حاصل کردن ، فراهم آوردن ، بدست آوردن ، درس خواندن ، دانش آموختن .

سن: 1-شمار سال های زندگی انسان یا موجود زنده دیگر ،مدت عمر 2-دوره یا مرحله ای از زندگی .

فرصت: وقت مناسب برای کاری ، پروای کار ، جمال ، نوبت .

ثروت: مال، دارایی، بسیاری مال .

خدمت : کار کردن برای کسی .

جامعه : گروهی از مردم که با هم وجه اشتراک داشته باشند ، صنفی از مردم ، مردم یک شهر یا کشور .

موقعیت اجتماعی : هویت اجتماعی که فرد در گروه یا جامعه معینی دارد ، موقعیت اجتماعی ممکن است ماهیتی بسیار کلی داشته باشد . (مانند موقعیتهایی که در ارتباط با نقشهای وابسته به جنسیت است ) یا ممکن است خیلی مشخص تر باشد (مانند موقعیتهای شغلی).


هایپر فایلز

تجزیه و تحلیل سیستم فروشگاه مواد غذایی پروژه مهندسی نرم افزار

تجزیه و تحلیل سیستم فروشگاه مواد غذایی بسیار کامل همراه با سناریو کامل با فرمت doc همچنین دیاگرام های CRC و کلیه uml دیاگرام ها و فایل رشنال رز کلیه دیاگرام ها
دسته بندی کامپیوتر و IT
فرمت فایل zip
حجم فایل 170 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 60
تجزیه و تحلیل سیستم فروشگاه مواد غذایی پروژه مهندسی نرم افزار

فروشنده فایل

کد کاربری 7243

تجزیه و تحلیل سیستم فروشگاه مواد غذایی (هایپر مارکت) پروژه مهندسی نرم افزار


محتوای فایل :

1- سناریو

2- کلیه دیاگرام ها و نمودار های UML

3- فایل MDL رشنال رز

4- نمودارها و دیاگرام های CRC با فرمت پاورپوینت

5- پروژه بسیار بسیار کامل

6- قابلیت ویرایش کلیه فایل های پروژه


هایپر فایلز

روش تحقیق کامل - مشارکت سیاسی زنان

فرایند نوسازی که از قرون پانزدهم و شانزدهم میلادی در اروپاآغاز شد و سپس به سراسر جهان گسترش یافت دگرگونی های عمیقی را در تمام ابعاد تفکر و زندگی بشری اعم از اقتصادی سیاسی و اجتماعی و فرهنگی به بار اورد
دسته بندی علوم سیاسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 138 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 85
روش تحقیق کامل - مشارکت سیاسی زنان

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

فهرست

بخش اول:کلیات

فصل اول – تعریف مفاهیم

- مفهوم مشارکت

- تعریف مشارکت

- انواع مشارکت

- مشارکت سیاسی زنان در جمهوری اسلامی

- مشارکت سیاسی در پهلوی دوم

فصل دوم -هدف ها وموانع

- اهداف

- فرضیه ها

- موانع

فصل سوم پیشینه

بخش دوم : مشارکت سیاسی زنان

فصل اول - مشارکت سیاسی زنان

- تفاوت مشارکت سیاسی زنان و مردان

فصل دوم – پیامد مشارکت سیاسی

فصل سوم – انواع مشارکت سیاسی

- مشارکت بین توده

- مشارکت بین نخبگان

بخش سوم :مشارکت سیاسی زنان در دو دوره مورد نظر

فصل اول-مشارکت سیاسی زنان در دوره پهلوی دوم

- پهلوی اول

- پهلوی دوم

- آزادی های سیاسی

فصل دوم – مشارکت سیاسی زنان در نظام جمهوری اسلامی

- بررسی آخرین سال های حکومت پهلوی و آغاز کار جمهوری اسلامی

- مسائل دخیل در امر توسعه

- نگاهی به وضعیت زنان در چند سال اخیر

- کلام آخر

فصل سوم – نقش زنان در تحولا اجتماعی ایران

فصل چهارم – مقام سیاسی زنان در ایران

بخش چهارم

فصل اول – نتیجه گیری

فصل دوم – پیشنهادها

فصل سوم- منابع

فصل اول

تعریف مفاهیم

مفهوم مشارکت سیاسی

فرایند نوسازی که از قرون پانزدهم و شانزدهم میلادی در اروپاآغاز شد و سپس به سراسر جهان گسترش یافت .دگرگونی های عمیقی را در تمام ابعاد تفکر و زندگی بشری .اعم از اقتصادی. سیاسی و اجتماعی و فرهنگی به بار اورد .

برای اقتصاددانان نوسازی تغییرات گسترده تکنولوژیک و فنی توام با صنعتی شدن را همراه داشت که موجب تقویت نیروی انسان برای غلبه بر محیط طبیعی خود می شد .علقه جامعه شناسان، فرایند تنوع ساختاری ناشی از الگو های جدید نظام اجتماعی و توزیع نقش ها در تمام سطوح جامعه، متعاقب نوگرایی بود. برای اندیشمندان سیاسی نیز این پدیده توسعه مفهوم شهروندی ،مساوات وگسترش مشارکت سیاسی را به ارمغان می آورد .برای همه این اندیشمندان ،نوگرایی شامل تغییرات عمیق در ارزش های انسانی مفاهیم،رفتارها و کارکردها است.

تمایل به مشارکت گسترده تر مردمی همراه با افزایش اگاهی سیاسی و به کار گیری بیشتر نیرو های اجتماعی در سیاست ،از این دوران آغاز شد و در عصر روشنگری و انقلاب صنعتی در قرن 18 و19 به اوج خود رسید . این قرون نقطه عطف مشارکت توده مردم در فرایند سیاست و شناخت حقوق شهروندان به صورت عضویت بیشتر در جامعه سیاسی است .مشارکت که بدین سان از اروپا اغاز شد ،امروزه یک پدیده همگانی و مفهوم ارزشمند در مقیاس جهانی و از جمله مهم ترین مسائلی است که نظام های سیاسی به صور مختلف با ان رو به رو هستند

سابقه موضوع مشارکت در عرصه سیاست و علم آن عمری به قدمت تاریخ دارد .ارسطو در طبقه بندی معروف خود از نظام های سیاسی معیار اول ان مشارکت کمتر یا بیشتر افراد در اخذ تصمیم سیاسی دانست . البته ،مفهوم مشارکت حتی در پلیتی و دمکراسی که ارسطو ازآنها به عنوان نظام هایی با مشارکت عامه یاد می کند ، با مفهوم امروزی نظام های مردم سالار بسیار متفاوت است , سیاست شناسان همه می دانند که مفهوم شهروند در آن روزگار یونان که از برده و افراد خارجی وزنان متمایز بود ، امروز معنای دیگری دارد .

اما مشارکت به مفهومی که امروزه متداول است،در زندگی جوامع انسانی پدیده ای جدید محسوب می شود طی قرون متمادی ،ازیک طرف عامه مردم قرار داشتند که در تعیین سرنوشت خویش سهیم نبودند و از طرف دیگر ، تعدادی فرمانروایان بودند که بر اساس ارزش های موجود جامعه حکومت را حق خود می دانستند.تا یکی دو قرن پیش، حق مشارکت دراخذ تصمیم سیاسی ، حق اداره امور عمومی و حتی حق رای به گروه کوچکی از مردم که دارای امتیازات خانوادگی ،ثروت و قدرت بودند ،تعلق داشت . با اینکه در قرون وسطی افزایش نسبی در تعداد تصمیم گیرندگان به وجود آمد و صاحبان زمین قدرت سیاسی را نیز به دست اوردند ،اما اکثریت مردم از مشارکت سیاسی محروم بودند و تنها نوع مشارکت سیاسی شرکت در شورش های دهقانی یا تظاهرات در شهرها بود .این شورش ها به ندرت مشروعیت ساختار سیاسی را مورد سوال قرار می داد . تمایل کلی بر اساس قبول وضعیت حلقه محدود فرمانروایان و حلقه وسیع فرمانبرداران (مردم عادی) بود. حتی زمانی که شورشیان قصد دگرگونی داشتند ،هدفشان به قدرت رساندن عده ای دیگر به جای حاکمان قبلی بود .

در پی انقلاب صنعتی ،ظهور عصر روشنگری و ارائه آرا و عقاید اندیشمندان و فیلسوفان اروپایی مانند جان لاک ،روسو،مونتسکیو،درباره دولت،حاکمی،حکومت مجالس مقننه،حکومت های مشروطه،جمهوری ودمکراسی کامل که همه در برابر حکومت های فئودالی مطلقه ی اروپایی عنوان شدند ، زمینه های مشارکت مردمی پدید امد . به تدریج گروه ها و قشر های جدیدی خواهان اثر گذاری بر سیاست شدند این امر از صاحبان قدرت و مکنت اغاز و به تدریج همه گروه های دیگر را در بر گرفت .با اینکه راه های ورودی گروه های مختلف از قبیل صنعت گران کارگران شهری ، زنان ،روستائیان در فرایند سیاست در کشور های مختلف یکسان نیست ، اما می توان وجوه مشترکی بین انها یافت .قرن 18 نقطه عطف مشارکت توده در فرایند سیاست و شناخت حقوق شهروندان به صورت عضویت بیشتر در جامعه سیاسی است . در قرن 19 و20،مشارکت در عمومی ترین شکل آن بر حسب تساوی حقوق و مشارکت همگانی و حق رای تعمیم یافت،حق رای محدود اولیه بر اساس امتیازات خاص جای خود را به حق رای عمومی برای مردان زنان داد. این امر با توسعه دوره ای حق رای و همگام با اصلاحات اقتصادی - اجتماعی مسیر شد

البته شکستن حلقه قدرت حکومت های مطلقه و خود کامه و پذیرفتن نیرو های جدید ددر سیاست به آسانی صورت نپذیرفت.تاریخ جهان سرشار از شورش های مردمی، وانقلاب های اجتماعی و اصلاحات سیاسی برای توسعه ی فرصت های مشارکت است . در کنار آن ،در حالی که فیلسوفان اصول زیبای آزادی و برابری را در لابه لای نوشته های خود تجویز می کردند ،اما در عین حال سوالات زیادی در خصوص نتایج اطاعت از ارادی توده ها،شرایط تغییرحکومت ها ، اثرات مشارکت گسترده مردمی و استفاده عقلایی از مشارکت وجود داشت .در باره این سوالات اساسی همه فیلسوفان سیاسی غرب توافق نداشتند .آ نها ضمن اعتقاد به عدم مساوات افراد در ابراز عقاید ،می گفتند مردم از نظر نژاد،مذهب وتعلیم وتربیت با هم برابر نیستند .


هایپر فایلز

روش تحقیق آتشفشان

کنجکاوی بیش از حد آدمی برای مطالعه در محیط اطراف ، از نخستین روزها، وی را برآن داشته است که به مشاهده زیستگاه خود و مطالعه درباره آن بپردازد ( صداقت دانشور حسینی مدنی هاشمی، 1387 1 )
دسته بندی جغرافیا
فرمت فایل doc
حجم فایل 453 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 55
روش تحقیق آتشفشان

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

فهرست مطالب

فصل اول ( کلیات تحقیق )

مقدمه 1

بیان مساله 2

بیان فرضیه 4

پیشینه تحقیق 4

اهمیت و اهداف تحقیق 7

روش تحقیق 9

مسائل و مشکلات تحقیق 9

فصل دوم ( جمع بندی و سنجش فرضیه ها )

مقدمه 11

انواع بلاها 12

آتشفشان 13

طبقه بندی فعالیت های آتشفشان ها 14

خطرات آتشفشان ها 16

جریان مواد مذاب 18

تفرا 18

جریان های آذرآواری 19

جریان های گلی آتشفشانی 19

گاز های سمی 20

انحراف مواد مذاب با انفجار و یا احداث موانع 20

خنک کردن جبهه های مواد مذاب با آب 21

نقشه های مناطق در خطر 22

استفاده از آتشفشان ها 22

پیش بینی فوران های آتشفشانی 22

نکات مثبت آتشفشان ها 32

فعالیت های آتشفشانی در ایران 25

- گسترش آتشفشان های سنوزوئیک ایران 25

الف ) البرز 26

ب ) ایران مرکزی 26

ج ) لوت 26

- آتشفشان های کواترنر 27

1- دماوند 27

2- تفتان 29

3- بزمان 30

4- سهند 31

5- سبلان 32

6- جنوب بیجار 32

نتیجه گیری و ارزیابی نهایی فرضیه ها 36

منابع و مآخذ 38

ضمائم و پیوست ها 39

مقدمه

کنجکاوی بیش از حد آدمی برای مطالعه در محیط اطراف ، از نخستین روزها، وی را برآن داشته است که به مشاهده زیستگاه خود و مطالعه درباره آن بپردازد ( صداقت - دانشور- حسینی- مدنی- هاشمی، 1387: 1 ).

با این که سالهای زیادی از سفر آدمی به کره ی ماه می گذرد ،مطالعه مستقیم قسمت های درونی زمین و درک نا آرامی های وابسته به داخل زمین چون آتشفشان برای آدمی کاملا امکان پذیر نشده است ( همان ، 23 ).

بخاطر داشته باشیم که آتشفشان را باید در خود طبیعت بیاموزیم . باید مشاهده گر دقیقی باشیم و در همه جا به جست وجوی دلایل برویم . اما در اینجا ما به مطالب موجود در کتب مرجع بسنده کرده ایم .

در اینجا تشکر و سپاس خود را نسبت به استاد گرامی ، جناب آقای دکتر بخشوده و نیز کتابخانه ی تخصصی جغرافیای آستان قدس رضوی که اطلاعات و موارد مورد نیاز بنده را فراهم آورده اند ، نثار نمایم .

بیان مساله

پس از اینکه موضوع پژوهش انتخاب شد و معنی دار بودن آن تایید شد ، باید آن موضوع کلی را به گونه ای تنظیم کنیم که قابل پژوهش باشد . بیان یک مساله روشن ، دقیق و قابل اجرا شاید مشکل ترین مساله پژوهش باشد . بیان مساله باید دارای ویژگیهای زیر باشد :

1) به صورت سوالی نوشته شود ؛

2) جامعه مورد نظر را شامل شود؛

3) متغییرها مشخص باشند؛

4) قابل آزمایش باشند.

1- اولین مرحله در هر طرح پژوهش بیان مساله پژوهش است. چون بیشترین مسائل در اصل سوال هایی است که جواب قانع کننده ای به آن ها داده نشده است. لذا یکی از راه های تعیین مساله پژوهش ، بیان و مطرح کردن آن به صورت یک سوال است ؛ منظور از شکل سوال این است که باید سعی کنیم مساله مورد پژوهش را بپرسیم . وقتی مساله مورد نظر به صورت سوال طرح شود قابلیت تجزیه و تحلیل و تبیین علمی بیشتری داشته و مسلما ما برای پیدا کردن جواب آن سوال پژوهش و جمع آوری اطلاعات را شروع می کنیم و پاسخ های مناسب علمی برای آن می یابیم (صمدزاده ، 1384 : 96).

2- جامعه پژوهش عبارت است از دسته هایی از افراد یا اشیا که دارای مشخصات همگون و قابل مشاهده هستند که نمونه پژوهش از میان آن ها انتخاب می شود . این جامعه همان زمینه پژوهش و چیزی است که قرار مطالعه ها روی آن صورت بگیرد. در جغرافیای طبیعی طبیعت یا محیط به طور کلی ، بخش ها و قسمت های جزئی آن می تواند به عنوان زمینه پژوهش یا جامعه ، مورد بررسی قرار بگیرد . در مواردی که نیاز به انتخاب باشد جامعه ای تعیین می شود و نمونه هایی از آن برگزیده می شود. مثلا بررسی یک خاک؛ بخصوص که با برداشتن چندین نمونه از آن خاک می توانیم پژوهش را شروع کنیم.

3- پژوهشگر باید متغییرهای مورد مطالعه را که در فرضیه تنظیمی بکار رفته و یا در جاهای دیگر ذکر شده در توجیه مساله بیان نماید. ممکن است بررسی های ما یک متغییره ، دو متغییره و یا چند متغییره باشند ( همان ، 98 ).

4- اگر چنانچه بخواهیم به گونه ای بیان مساله کنیم که قابل آزمایش باشد لازم است که متغییرهای مورد مطالعه قبل اندازه گیری باشند بنابراین داده ها و اطلاعات تجربی باید جمع آوری شود.


هایپر فایلز

مقایسه دستورالعمل کانون توجه (درونی، بیرونی) بر اجرای پرش عمودی در افراد ماهر و مبتدی

در حقیقت حرکت جنبه مهمی از زندگی است زندگی آن طور که ما می­شناسیم، بدون توانایی حرکت امکان­پذیر نیست حرکت اشکال مختلفی دارد بعضی اشکال آن به لحاظ ژنتیکی قابل تعریف هستند و گروه دوم را می­توان حرکات اکتسابی در نظر گرفت، این حرکات اکتسابی اغلب «مهارت» نامیده می­شوند
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 459 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 95
مقایسه دستورالعمل کانون توجه (درونی، بیرونی) بر اجرای پرش عمودی در افراد ماهر و مبتدی

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

مقدمه

در حقیقت حرکت جنبه مهمی از زندگی است. زندگی آن طور که ما می­شناسیم، بدون توانایی حرکت امکان­پذیر نیست. حرکت اشکال مختلفی دارد. بعضی اشکال آن به لحاظ ژنتیکی قابل تعریف هستند و گروه دوم را می­توان حرکات اکتسابی در نظر گرفت، این حرکات اکتسابی اغلب «مهارت» نامیده می­شوند. مهارت­ها بویژه در مطالعه رفتار انسان اهمیت دارند، مانند آنهایی که در کار کردن با ماشین­ها در صنعت، نمایش و اجرای بازی­ها و غیره بکار می­روند. مهارت­ها و حرکات ارثی هر دو می­توانند بسیار ساده (مثل چشمک زدن) یا بسیار پیچیده (مثل پرش با نیزه) باشند (اشمیت و لی[1]؛ ترجمه فرخی و دیگران، 1387). برای رسیدن سریعتر و آسانتر به آموزش صحیح مهارت­ها به ورزشکاران باید از منظر علمی به قضیه آموزش و یادگیری مهارت­های حرکتی نگاه شود و شناخت کاملی از فرآیند یادگیری مهارت­های حرکتی و عوامل اثرگذار بر آن وجود داشته باشد. لذا مربیانی که فرآیند موثر یادگیری را بهتر متوجه می­شوند، بدون شک در امر آموزش مهارت­ها به ورزشکاران خود برتری دارند (اشمیت؛ ترجمه نمازی زاده، 1384). پس چگونگی آموزش صحیح مهارت­ها باعث صرفه جویی در هزینه­های مالی، نیروی انسانی، زمان و غیره چه در بخش صنعت و چه در حوزه فعالیت­های ورزشی می­شود.

ارائه دستورالعمل­های آموزشی مناسب با در نظر گرفتن سطح مهارت شاگردان، توسط مربیان خود می­تواند بسیار مفید فایده باشد. یکی از مشکلاتی که اغلب مربیان چه در حین تمرین و چه در هنگام بازی با آن مواجه می­شوند اینست که شرایطی وجود دارد که باعث می­شود توجه بازیکنان یا تمرین کنندگان (ماهر یا مبتدی) به آنها جلب شود و در چنین شرایطی است که مربی بایستی با ارائه دستورالعمل لازم توجه شرکت کنندگان را به جنبه­های مهم و ضروری فعالیت معطوف کند.

هزاران محرک در هر لحظه به ما برخورد می­کنند و برای غلبه بر این محرک­ها که همزمان به فرد می­رسند، دستگاه عصبی مکانیزم­هایی را پیشرفت داده است که توجه را بر شمار محدودی از این محرکها متمرکز می­نماید. این فرآیند تمرکز دهنده را توجه انتخابی می­نامند. عوامل بیشماری تعیین می­کند که به کدام محرک توجه شود و کدام نادیده گرفته شود. این نظر که اخیرا ارائه شده بیان می­دارد که علایم حسی به مناطق فرافکنی حسی قشر مخ می­رسد و بین این مناطق فرافکنی و ارتباطی دروندادها به ادراک هوشیار و اطلاعات نامربوط تفکیک می­شود. افراد بر اثر تجارب تمرینی خود، قادر به پیشرفت توجه انتخابی نسبت به جنبه­های معینی از نمایشگری محرک هستند. این افراد با دستیابی به این پیشرفت تبحر بیشتری در اجرای مهارت­های حرکتی می­یابند. وقتی یادگیری مهارت حرکتی به سطوح پیشرفته رسید، اجرای تکلیف به توجه کمتری نیاز دارد (سیج[2]؛ ترجمه مرتضوی، 1378).

علاوه بر این که افراد مجبور به تقسیم توجه میان چند فعالیت هستند، توجه را به ویژگی­های خاص محیط و فعالیت­های آماده­سازی عمل نیز معطوف می­کنند. این فرآیند به کانونی کردن توجه معروف است (مگیل[3]، 1998). مطالعات مختلف نشان می­دهند که یکی از عوامل موثر بر یادگیری مهارت حرکتی، کانون توجه یادگیرنده است که از طریق دستورالعمل یا بازخورد ایجاد می­شود. بطور خاص، دستورالعمل­هایی که کانون توجه بیرونی ایجاد می­کنند می­توانند یادگیری را بالا ببرند (که در نتیجه توجه به اثر حرکت بر محیط معطوف می­شود). چنین دستورالعمل­هایی مفیدتر از آنهایی است که از طریق معطوف کردن توجه بر خود حرکات، باعث ایجاد یک کانون توجه درونی می­شوند (وولف و جیانگ سو[4]، 2007) و همچنین هنگامی که یک مهارت حرکتی در سطوح پیشرفته یاد گرفته شود، اجرای تکلیف مورد نظر توجه

فعال کمتری را می­طلبد. تکالیف حرکتی مختلف به شدت­های کاملا متفاوتی از توجه نیاز دارد (سیج؛ ترجمه مرتضوی، 1378). ارائه دستورالعمل­های توجهی با توجه به سطح مهارت می­تواند بر یادگیری مهارت و عملکرد تاثیر بسزایی داشته باشد و همچنین سرعت یادگیری را افزایش دهد. این تاثیرات با نگاهی نو به اصول آموزشی و تمرینی از سوی مربیان می­تواند موثر باشد.


هایپر فایلز